Archive for október, 2011

A “social media”  azaz közösségi média egy olyan fogalomkör amely minden IT közeli szakmába is begyűrűzött már, szerte a világban, és amelynek a szakmai munkához kapcsolódó használatát a különböző oktatási intézmények napirendre tűzték. Legalább is tőlünk nyugatabbra biztosan, magyarországi tapasztalataim nincsenek ezzel kapcsolatban.

Mi is ez valójában?

wikipédia szerint: A közösségi média egy médiaeszköz, ahol az üzenetet közösségi interakciókon keresztül szórják szét. A közösségi média az internetet és az online megjelenési lehetőségeket aknázza ki annak érdekében, hogy a média monológokat (egy a sokhoz) átalakítsa dialógusokká (sok a sokhoz). Elősegíti a tudás-demokráciát, mialatt tartalom befogadókból tartalom szerkesztővé alakítja az embereket.

forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9gi_m%C3%A9dia

Hogyan lehet a közösségi médiát felhasználni a projektmenedzsment-ben?

Nem egyszerű válaszolni erre, főleg úgy, hogy gyakorlati tapasztalat a környezetemben kevés van erre vonatkozóan, ezért megpróbáltam “mások tollával ékeskedni”, természetesen a hivatkozások feltüntetésével. Kezdjük is egy 2011-es felméréssel az arras People-től, amelyben összehasonlították a különböző közösségi média csatornák használatát (személyes és projektmenedzseri szerepkörben):

A bal oldalon a személyes használat, míg a jobb oldalon a PM munka támogatására használt közösségi média csatornák összehasonlítása azt mutatja, hogy gyakorlatilag a Magyarországon elterjedt (szerintem) csatornák (iwiw, Facebook, fórumok, blogok, azonnali üzenetküldök, Twitter, Webinar – webes oktatás) közül a PM munkában a fórumok (20%), az azonnali üzenetküldők (20%) és a webes oktatás (webinar – közel 20%) a gyakoriak, amik szerintem Magyarországon is használtak. A Linkedin az egyetlen aminek célja és használata jelentősen eltér a nálunk ismert és használt csatornáktól. Talán lehet mondani, hogy szakmai kapcsolati hálózat építésére kevésbé, de használt a Facebook, ill. iwiw egyes szolgáltatásai. Nem vagyok Linkedin felhasználó ezért nincs összehasonlítási alapom arra vonatkozóan, hogy mennyire használható, mennyire helyettesíthető egy Facebook-al…, a wiki szerint “üzleti hálózat” ( forrás: http://hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6z%C3%B6ss%C3%A9gi_szoftver)

A felmérés eredményeit tovább ismertetve arra a kérdésre, hogy a munkahelyen mennyire van “helye” a közösségi média csatornáknak és milyen szerepet töltenek be, az alábbi eredmény született:

Nincs magyarországi adatom arra vonatkozóan, hogy mire használjuk – munkakörülmények közt -, személyes tapasztalatom alapján a kommunikációs eszköz (azonnali üzenetküldés) tájékozódás (fórumok, blogok) és az oktatás (podcast, webinar) lehetnének a táblázatban – ebben a sorrendben, de biztos vagyok abban, hogy olyan típusú hálózati tőke nem épül mint a LinkedIn, vagy csak kevés kivétel esetében (ezt is inkább a nemzetközi szinten mozgó szakértők körében gondolom).

Nem egyszerű megítélni, sőt a szakma fejlődését elősegítő – jellemzően a közösségi média eszközeit használó szakértők sem azonosan, egyértelműen ítélik meg a használhatóságát, előnyeit, de mindenképp olyan témakörről van szó amely mindenkit foglalkoztat. Egy részről minden szakértő “érzi” v. “érti” a saját szakterületén ennek a lehetőségeit, pl. más dimenziója érhető el az ügyfeleknek, érdekelteknek, olvasóknak stb., más részről a gyakorlati alkalmazása és “aprópénzre” fordítása még a nálunk nyitottabb és fejlettebb vállalati kultúrákban sem bevált gyakorlat.

Álljon itt pár vélemény a közösségi média hasznáról:

Lindsay Scott az Arras People -től: “ It’s interesting for me social media is – okay there’s a number of different kind of tools of which you can use but I think the end game for me is that it’s the tools that allow you to network, meet other project managers, but also share knowledge and, you know, various links to bits of information that you wouldn’t normally find, which in turn allows people to develop themselves …”. ”We always say and we all know that project management, the most important part is communication, so there are certain tools available and it’s just another way to help you communicate in your project, because your project, for example, is going to have different audiences.”

Elizabeth Harrin a pm4girls blog szerzője: I think social networking, …, social media in a term does mean different things to different people and for me social networking is a subset of social media and the networking side of things is where you use on-line technology to connect with other people ….”

forrás: http://www.pm4girls.elizabeth-harrin.com/2010/12/social-media-and-project-management-a-waste-of-time/

pm

Sziasztok,

Hosszú ideig hallgattam, aminek több oka is van:

A blogmotort kellett frissíteni és szabadságolások miatt elhúzódott – mert új böngészővel a régi blogmotoron fura anomáliák történtek,

Az építkezés 2. fázisát indítottam július végén, és 3 hét múlva fejeződik be

Mellesleg az egyik leghúzósabb nyári szezon futott - szakmai-, és munka-szempontból.

A lényeg, hogy nemsokára folytatom a szakmai cikkeket, addig is, itt egy rövid gondolat: